torsdag 29 april 2010

Fogelströms serier

PA Fogelströms Stad-serie är fantastisk läsning om arbetares vardagsliv i Stockholm mellan åren 1860-1968. Jag lyssnade på de fem böckerna i serien för några år sedan och de är magiskt inlästa av Helge Skog.

Barnserien skrevs efter Stadserien men utspelas 100 år tidigare och knyts efter hand samman med Stadserien i den tredje och sista boken.

Jag har lyssnat på del ett och två i Barnserien. Del tre har ännu inte utgivits på CD. Jämfört med Stadserien är dessa böcker mycket mer svårlästa och tunga. Särskilt del två Krigens barn som innehåller långa avsnitt av krigsbeskrivningar.

Jag måste erkänna att jag delvis har slölyssnat på de 16 skivorna, men en hel del matnyttigt om Sveriges historia har nog fastnat ändå. Jag ger nog del tre en chans så småningom också.

Stadserien
Mina drömmars stad
Barn av sin stad
Minns du den stad
I en förvandlad stad
Stad i världen

Barnserien
Vävarnas barn
Krigens barn
Vita bergens barn

Inga kommentarer: