tisdag 11 maj 2010

Vinna hela världen av Jenny Berggren

"Som ett dånande, rämnande blixtnedslag är insikten att en stor man står lutad över mig och väser något. Han trycker en kniv mot mitt struphuvud."

Vinna hela världen handlar om Ace of Base-sångerskan Jenny Berggrens liv och hur det förändrades när Ace of Base fick sitt enorma internationella genombrott i början av 1990-talet.
Gruppens första skiva Happy Nation såldes i ofattbara 23 miljoner exemplar och blev världens hittills mest sålda debutalbum. En svårgripbar siffra i dagens Spotify-tider. Albumet toppade listorna i 16 länder. Allt som allt har gruppens fyra album sålts i 60 miljoner exemplar. Bara två svenska grupper har sålt fler skivor, ABBA och Roxette.

Livet för ungdomarna i gruppen, som förutom Jenny bestod av hennes syskon Linn och Jonas Berggren samt Ulf Ekberg, förändrades nära nog över en natt från vanliga Svensson-liv till ett liv som popstjärnor med hela världen som arbetsfält. Den 26 april 1994 överfölls Jenny i sitt hem av en tysk kvinna som hotade henne med kniv.

I boken beskriver Jenny överfallet så här: "Natten till den 26 april 1994 är och förblir en av mina mörkaste historier, men den satte mina fötter på en ny väg, och jag vet att vandringen vidare på den vägen har gjort mig mer äkta. Den som jag har blivit efter alla nätter av panik och dödsångest är en lite enklare, lite klarare person."

Jenny tillbringade mycket tid i kyrkan under sin uppväxt och hon arbetade som konfirmandledare på Åh stiftsgård i Lysekil i många år samtidigt som hon gjorde karriär som världskänd popstjärna. I boken beskriver hon sin kristna tro och hur hon har lyckats kombinera den med popstjärnelivet.

Jenny Berggren lever numera i Göteborg med man och två barn. Hon arbetar som sångerska, låtskrivare och föreläsare.

Inga kommentarer: