torsdag 13 september 2012

Allt för Frankie

... av nyligen avlidna Maeve Binchy. Allt för Frankie blev hennes sista bok.

När jag var i 20-årsåldern slukade jag nästan allt av Maeve Binchy; favoritboken hette Glassjön. Nu var det åratal sedan jag läste något av henne, men när nyheten om hennes död nådde mig kände jag att jag ville läsa något av henne igen och då blev det Allt för Frankie.

Som alltid utspelas hennes böcker i Irland och handlar om olika familjer och personers livsöden.

Denna gång kretsar handlingen kring det lilla barnet Frankie, vars mamma Stella är obotligt sjuk och dör i samband med förlossningen. Innan barnet ska födas kontaktar Stella Noel, en ung man med alkoholproblem, och berättar för honom att han är barnets far och att han måste ta hand om barnet efter Stellas död.

Noel blir chockad över att bli pappa och undrar hur han ska klara av uppgiften. Släkt, vänner och grannar ställer upp och blir alla en del av Frankies och Noels familj. Enda problemet är den nitiske socialdamen Moira som inte lämnar dem i fred ens för en sekund ...

Inga kommentarer: