onsdag 19 augusti 2009

Alkemisten av Paulo Coelho

Jag har länge haft denna bok i min lista över böcker jag har tänkt läsa, och nu blev det äntligen av. Alkemisten anses av många vara en moderna klassiker och den har sålts i med än 43 miljoner exemplar, så mina förväntningar var ganska höga.

Tala om antiklimax! Jag måste säga att boken är väldigt överskattad, jag tyckte inte alls att den var speciellt bra faktiskt.

Handlingen i korthet: En ung andalusisk herdepojke, Santiago, följer sin dröm om att finna en dyrbar skatt. Han reser från Spanien, till Tanger och genom Egyptens öken för att nå pyramiderna. Han träffar alkemisten som hjälper honom att lyssna till sitt hjärta, förstå tecken och följa sina drömmar.

På mitt sängbord ligger just nu boken Isbarnet av Elizabeth McGregor. Den lånade jag för att den hade så fint omslag..., får se om innehållet också är något att ha!

Inga kommentarer: