lördag 28 mars 2009


I huvudet på en mamma av Hanne Kjöller

Är du en av dem (av oss) som har friska barn och lever under goda sociala förhållanden, men ändå tycker att det är svårt att få det så kallade livspusslet att gå ihop? Du har alla skäl att känna sig nöjd, men är ändå inte det? Då är det dig denna bok vänder sig till.

I bokens inledning skriver författaren: ”Hur gick det till när vi gick från att vara glada över det vi har till att vara missnöjda över för det lilla vi inte fått? Varför blev alla halvfulla glas plötsligt halvtomma?”

Hon reagerar på att nästan allt som skrivs om barn och föräldraskap fokuserar på det negativa: sömnlösa nätter, amningssåriga bröstvårtor, hur omöjligt det är att hinna duscha om man är hemma med en bebis och så vidare.

Jag tycker att mycket av det hon skriver är sant, jag skrattade mycket under tiden jag läste boken och kände mig faktiskt lite träffad ibland…

Jag vill avsluta med ett favoritcitat ur boken, hämtat ur Hemliga pappan av Andreas Ekström där han beskriver sina känslor inför dottern Karin (en av de få positiva skildringar av föräldraskapet som Hanne Kjöller hittar):

”Jag skulle behöva tala med en biolog. En kemist. Jag måste veta vad det är för djävulskt preparat som någon har hällt på min bäbis för att jag ska förvandlas till ett sömnsnurrigt fån som går och sniffar som en snuvig kokainist i Los Angeles.

Hon. Luktar. Så. Sinnessjukt. Gott.

Jag kan ligga med näsan mot hennes hjässa i en halvtimme och hyperventilera. Lite diskret, så klart, för att inte störa. Är det håret? Bomullen i kläderna? Sköljmedel? Kvalster? (Kvalster, förresten, jag borde dammsuga här inne, och byta lakan. Städa eller sniffa? Så lätt det kan vara att välja ibland!)”

Inga kommentarer: