lördag 4 april 2009

Mamma Mia vilken film!


Det var en måndag kväll i juli 2008, första dagen på min semester. En perfekt kväll för en perfekt filmupplevelse!

Filmen Mamma Mia! bygger på musikalen med samma namn. ABBAs låtar är grunden men handlingen kretsar inte kring gruppen ABBA.

Nej, musikalen och filmen handlar om ensamstående mamman Donna som driver ett hotell på en fantastisk grekisk ö tillsammans med dottern Sophie.

Sophie är 20 år och ska gifta sig med sin stora kärlek Sky.Sophie har alltid undrat vem hennes pappa är och när hon hittar sin mammas gamla dagbok tror hon sig ha funnit svaret. Problemet är bara att det verkar finnas tre möjliga fäder…

Hon bestämmer sig för att bjuda in alla tre till bröllopet för när hon ser dem kommer hon säkert att direkt se eller känna vem av dem som är den rätte fadern, eller…?

När jag och mina kompisar gick ut från biografen den julikvällen var stämningen på topp. Vilken underbar feelgood-film och vilken bra musik! Jag köpte soundtrack-CD:n direkt på vägen ut.

De flesta av skådespelarna är fantastiska sångare, lyssna bara på Meryl Streeps tolkning av The winner takes it all. Tala om hallelujah-moment! Stellan Skarsgård, Pierce Brosnan och Colin Firth kommer kanske inte riktigt upp till hennes nivå sångmässigt, men helt okej ändå. Amanda Seyfried som spelar Sophie har också en fantastisk röst.

Nu har jag sett filmen ytterligare en gång på bio, och några gånger på DVD och det blir nog fler gånger om jag känner mig själv rätt...

Inga kommentarer: