torsdag 17 mars 2011

Umeås internationella litteraturfestival

I dag har jag besökt Littfest som går av stapeln i dagarna tre. Jag lyssnade på flera intressanta föredrag, bland annat ett om fenomenet Fan fiction (att skapa berättelser som spinner vidare på en redan existerande historia ) som var jättebra.

Två forskare vid Umeå universitet, Malin Isaksson och Maria Lindgren, pratade om Fan fiction med Stephenie Meyers Twilight-historia som exempel. Jag som kan Twilightböckerna och filmerna utan och innan förstod allt de pratade om, medan mina arbetskollegor var mer frågande... Några länkar: fanfiction.net och twilighted.net.

Jag lyssnade även på Augustprisvinnaren Jenny Jägerfeld som skrivit boken Här ligger jag och blöder. Den ska jag absolut sätta upp på min "måsteläsalista".

Alfons Åbergs skapare, Gunilla Bergström, pratade om sina Alfons-böcker och "kultförfattaren" Gunna Grähs hade en större frisyr än självaste Elisabeth Höglund. :-)

I det stora hela en mycket bra dag! Synd bara att jag inte hinner gå de övriga två dagarna som är kvar. Får väl titta på webbsändningen i stället.

Inga kommentarer: